NASIB REMAJA LELAKI MELAYU

Beberapa orang pakar telah membuat bancian terhadap peratusan pelajar lelaki yang memasuki pusat2 pengajian tinggi awam diMalaysia baru2 ini. Bancian tersebut telah diserahkan kepada kerajaan untuk dikaji dan diselidik secara terperincian. Di Malaysia kini terdapat 22 buah Universiti Awam dan berpuluh2 lagi University Swasta. Dari kajian tersebut hanya terdapat 35% sahaja terdiri dari pelajar lelaki di IPTA. Selebihnya iaitu 65% adalah pelajar perempuan. Mengikut kajian itu lagi di IPTS juga perangkaannya juga adalah hampir sama.

Walaubagaimana pun, dipusat2 kemahiran, pelatih2 lelaki adalah 80% dari pelatih2 perempuan. Dari kajian tersebut maka sahlah bahawa pelajar lelaki memang tidak berminat didalam bidang akademik dan lebih cenderung pada bidang kemahiran. Kebimbangan tersebut dirasakan akan bertambahnya ketua2 dari kaum wanita yang akan membanjiri pejabat2 kerajaan maupun swasta jika ianya tidak dikekang dengan lebih professional dari sekarang. Ketidak seimbangan jantina di pasaran perkerjaan akan berlakunya prajudis dikalangan pekerja.

Anak lelaki Pn Mariah Samad, Pengurus HR Telekom Malaysia Johor Bahru, baru2 ini terlibat dalam kemalangan motosikal disekolahnya iaitu di sekolah Tmn Perling. Anak beliau berumur 16 tahun dalam tingkatan 4 tidak mempunyai lesen memandu. Dua minggu lepas disekolahnya, beliau meminjam motosikal kawannya yang tidak mempunyai road tax dan insuran. Beliau bermain2 dengan motosikal tersebut dikawasan sekolah dan terkeluar sekolah. Oleh kerana terlalu seronok menaiki motosikal, beliau telah terlanggar seorang anak cina perempuan tingkatan dua disekolah tersebut. Anak cina tersebut adalah anak tunggal dari satu keluarga cina yang senang juga di Tmn Perling. Anak cina tersebut parah dan meninggal dunia.

The moral of the story. Budak lelaki suka pada motosikal dan suka bermain. Tidak pernah berfikir tentang keselamatan diri dan orang lain. Dan yang paling penting tak pernah fikir tentang kesusahan yang akan dihadapi oleh ibu bapa. Sebab itulah agaknya budak lelaki kurang di IPTA. Johan oh Johan, tolong fikir2 lah.

0 comments: