MASA ITU MAS

Pepatah Melayu ada mengatakan "Masa Itu Mas". Pepatah Inggeris pula mengatakan "Time Is An Illusion". Pepatah Arab pula mengatakan "Masa Itu Pedang" Dan banyak lagi pepatah2 didunia ini yang berkait dengan masa. Kebenarannya adalah kenyataan.

1. Masa nak g KL pada 22hb Ogos, Mama janji suruh amik dia kat opis kol 12.30. Tapi sampai opis kol 12.45 dia masih lagi lom kuar. Walaupun 15 minit tapi masa dah terbuang.

2. Suruh Uteh tunggu kat Tol Ayer Keroh kol 2.30 ptg. Oleh kerana ada traffic jam sampai Tol Ayer Keroh jam 2.45 ptg. Uteh sampai jam 3 ptg. Rugi 15 minit.

3. Meneruskan perjalanan ke KL (Puchong) kol 3.30 ptg. Oleh kerana masih awal lagi, singgah ke Nilai3 utk tengok2 barangan yang dijual kerana tak pernah sampai Nilai3. Anggaran sampai Puchong kol 6.30ptg apabila kak ani dah pulang dari kerja. Tapi sampai Puchong jam 5.30 ptg. Kira ok lah.

4. Sempat melihat pameran MAHA 2008 dengan Along dari kol 6 ptg hingga kol 10 malam. Pengalaman berguna.

5.Keluar rumah pada jam 10.30 pagi utk ke UIA sebab takut jam. Padahal majlis konvo mula jam 2 ptg. Sampai UIA jam 12.30 tghari sebab ada jam. Bagus! sebab ada masa lagi boleh makan2.

6. Makan di Pesta Konvo UIA hingga jam 1.30 tghari. Malangnya traffik jam kat dlm kawasan UIA. Kereta tak boleh bergerak. Semua pqanik! Along dan adik2 kena jalan kaki sejauh 1 km ke Dewan Konvo kerana takut tak sempat nak amik ijazah. Memang silap besar!

7. Dalam perjalanan pulang ke Puchong (dah malam dan penat sangat) singgah pulak kat Sg Besi utk makan sup meletup. Di cadangkan oleh Kak Ani dan Along. Supnya tak sedap, dan tempatnya pun kokak. Buang masa dan duit aja.

8. Pagi Ahad g Bas Stand Shah Alam utk naik bas jam 11 pagi. Bangun lambat pasal smalam terlalu penat. Doa2 bas ada dan sempat g umah orang kawin kat JB. Tapi bas tak de. Bas cuma ada kol 1 tghari. Maka harapan utk g umah orang kawin kat JB pun terkubur.

9. Oleh kerana masa banyak lagi. g pulak umah Cha'it kat TDDI utk buang masa. Tunggu dia masak dan makan sampai kol 12.40 tghari baru bertolak semula ke Bas Stand Shah Alam. Alonh dan Abg Zuha bawak kete mcm F1. Sampai Bas Stand tepat kol 1 tghari. Malangnya bas tak ada. Diberitahu bas rosak kat Klang. Bas sedang dibaiki dan akan sampai jam 3 ptg. Sementara menunggu kol 3 ptg minum2 aja kat Bas Stand aja. Kol 2.45 ptg bas datang dan balik lah ke JB.

Kita hanya boleh merancang, Tuhan saja lah yang menentukannya.

PAGI 22 OGOS, NGETEH KAT KEDAI MAMAK PJ DGN KASIM
KENA RELEKS DULU SEBELUM KE KL
DUDUK KAT DEPAN SEBAB ALONG BAWAK KETE
TAK HABIS2 SMS
ANAK BAPAK KATAKAN
BIASA LAH.... TIDO LAGI SEDAP
HIGHWAY UTARA SELATAN
KEDAI JUAL BARANGAN HIASAN DI NILAI3
NILAI 3
DERETAN KEDAI JUAL KAIN BAJU
ALONG MAKAN NASI JOHAN MAKAN MEE
MAMA MAKAN MEE
CENDOL
PINTU MASUK UIA NAK TUNJUKKAN BOOTH ASKAR KAT KITAORANG
SENYUM AJA ..... MAKLUMLAH ANAK NAK TERIMA IJAZAH
KALAU NEGRO BOLEH TAK KAN AKU TAK BOLEH??
RAMAI JUGA NEGRO TERIMA IJAZAH
SIBUK BERGAMBAR UTK KENANG2AN
HUJAN LEBAT
MERIAH SANGAT KONVO UIA
"SUP MELETUP" PERUT
TAK SESEDAP SEPERTI YANG DICERITAKAN
MAKAN AJA LAH
ABC
BIASA LA... DAH SAMPAI BARU NAK PAKAI STOKIN
JKJ 979 KAT BAS STAND SHAH ALAM
BAS STAND SHAH ALAM
ORANG PUN RAMAI JUGA
MAKAN DURIAN
TAK MAKAN DURIAN, DUDUK JAUH2
YG BERTUDUNG BIRU TU LA CHA'IT
RUMAH CHA'IT
DALAM BAS "EAGLE" UTK PULANG KE JB







0 comments: